La gamificació: el joc com a eina de construcció del coneixement.
Els alumnes d’ Infantil i Primària de La Salle van visitar durant el passat mes de gener el Museu de Ceràmica dintre de les eixides i activitats programades al projecte comú “La Reial Fàbrica al 2027: Recuperem el nostre patrimoni, sumem competències i restem desigualtats”.
Gamificar l’aprenentatge és construir coneixements a través d’experiències positivues, motivadores i enriquidores on els alumnes no sols aprenen teoria, sinó que a saber fer, a més de desenvolupar-se activament i socialment —que n’és el major avantatge dels jocs des d’una perspectiva psicològica.
En aquesta visita, els alumnes, han realitzat l’ activitat “Gamifiquem el Museu”. Mitjantçant els iPads, que va regalar l’AMYPA, i uns Beeboots —un tipus de robot—, els nostres alumnes van conèixer les característiques fonamentals del procés de producció de la Reial Fàbrica, mentre obserbaven, al mateix temps, peces originals que es conserven al Museu.
El joc dels oficis va permetre que els alumnes diferenciaren els diferents treballs que hi existien en el procés d’elaboració de les peces ceràmiques relacionats amb la Reial Fàbrica. A més a més, van realitzar la seua pròpia peça ceràmica al torn.
Amb aquesta activitat els alumnes han aprofundit en el coneixement del patrimoni cultural i industrial alcorí, tant el material amb la visita i classificació del les peces, com l’immaterial —el seu procés de fabricació— posant especial èmfasi en la Reial Fàbrica i potenciant els valors d’ igualtat social, cooperació, solidaritat i respecte al patrimoni comú.
Saber fer per demostrar allò aprés.
A La Salle creguem que per transformat el món hem d’estimar-lo i, per això, cal conèixer-lo, i hem de fer-ho començant pel nostre entorn, la seua història, el seu patrimoni, la seua cultura, societat i valors comuns. És per això que a La Salle entenem l’educació, en totes les etapes educatives, donant-li importància a «saber fer», a més de «conèixer», introduint d’aquesta manera, metodologies actives d’aprenentatge que a més de la teoria, els alumnes posen en pràctica allò que han aprés, de forma col·laborativa, creativa i dinàmica.
Cal agrair al Museu de Ceràmica i en especial a Tere Artero, Tècnic Superior del Museu, tot el seu treball i dedicació en la posada en marxa d’aquest projecte «intercentres» de la Reial Fàbrica.